home

Peter Koelewijn

Peter Cornelis Koelewijn wordt geboren op 29 december 1940 op de Heezerweg in Eindhoven als zoon van een vishandelaar. Al vroeg was hij weg van muziek en vooral van de "pop muziek" uit die jaren met artiesten als Guy Mitchell en Frankie Laine.

Hij haalde zijn HBS diploma op het Gemeentelijk Lyceum Eindhoven en in die periode werd én de naam The Rockets bedacht (door Charles Jansen) én kwam saxofonist Claus Buchholz bij de band, die toen compleet was: Peter v.d. Voort drums, Harry van Hoof piano, Charles Jansen, basgitaar, Claus Buchholz en Peter Koelewijn, zanger en gitarist. Later kwam daar als extra saxofonist Arnold Bagen bij. Een paar jaar daarvoor wist Peter welke richting het uiteindelijk op moest. Hij had "Long Tall Sally" van Little Richard gehoord en dat was voor hem het teken aan de wand: rock īn roll moest het worden. Later werd dat idee nog versterkt door de platen van o.a. Elvis, Chuck Berry en Buddy Holly. Na het halen van zijn HBS A diploma werd Koelewijn in 1960 aangenomen als leerling-journalist bij het Eindhovens Dagblad, waar hij twee jaar later zijn opleiding voltooide.

1959

Vriend van de inmiddels definitieve Peter en zijn Rockets, Toon Wagemans uit Eindhoven, weet voor elkaar te krijgen dat platenmaatschappij Bovema in Heemstede de groep uitnodigt voor een auditie in hun studio. Peter schrijft een paar dagen vóór de opname de song "Kom van dat dak af". De band gaat met drumstel, zelf gemaakte versterkers, gitaren en saxofoon per trein naar Heemstede en tijdens die reis wordt Peterīs nieuwste in de coupé ingestudeerd. Hoewel de platenfirma aan de liedjes twijfelt, wordt "Kom van dat dak af" begin 1960 uitgebracht en komt de single na een paar weken in de top 10 in Nederland en België.

Direkt na het enorme succes van de eerste plaat verruilt de groep Bovema voor platenmaatschappij Phonogram (Philips). Achtereenvolgens komen daar hits als "Janus", "Marijke", "Laat me los", "Speel die dans " en "24 kussen" uit. Ook neemt de band samen met Anneke Grönloh "Ma, hij wil zo graag een zoen" op. Phonogram wil halverwege de jaren zestig Peter Koelewijn graag als producer voor de steeds groter wordende stal nieuwe artiesten De eerste produktie van de Eindhovenaar is meteen raak: "Youīre the Victor" met de Haagse groep Q 65 en ook zijn tweede, "En nou ik" met de Eindhovense protestzanger Armand is een succes. Ook zijn liedjes voor andere artiesten beginnen aan te slaan. Met Hannie Meijler schrijft hij voor Connie Vandenbos "Ik ben gelukkig zonder jou" en "Paleis met gouden muren".

Peter "ontdekt" Bonnie St. Claire, het Lowland Trio en Ronnie en de Ronnies, voor welke laatste twee acts hij respectievelijk de hits "Ik kan geen kikker van de kant af duwen" en "Beestjes" schrijft. Niet lang daarna volgt de no 1 hit: "Kom uit de bedstee mīn liefste" met Egbert Douwe.

Bonnie St. Claireīs "I wonīt stand between them", ook een Koelewijn song/Produktie, is de volgende top 10 hit en in die periode maakt de producer de enige plaat die Johan Cruyff gemaakt heeft: "Oei, oei, oei, dat was me weer een loei".
In dezelfde periode werkt Peter ook als succesvolle DJ bij Radio Luxemburg.

70's

In 1970 neemt Peter Koelewijn weer als artiest een aantal nummers op in de GTB studio in Den Haag. De remake van "Kom van dat dak af" wordt een top tien hit en de zanger gaat weer toeren met nieuwe Rockets. In de vier jaren die volgen komen o.a. de succesvolle singles "Mij oh mij", "Robbie", "Veronica Sorry" "Angeline, mīn blonde sexmachine". Muziekkrant Oor brengt in ī72 een speciale editie uit, gewijd aan "de Godfather van de Nederlandse Rock īn Roll Peter Koelewijn".

Als producer/liedjesschrijver scoort de Eindhovenaar in de seventies vele hits: o.a. Herman van Keeken met "Pappie loop toch niet zo snel", Bonnie St. Claire met "Clap your hands", "Waikiki man", "Dokter Bernhard", Willeke Alberti met "Carolientje", Ria Valk met "De liefde van de man gaat door de maag" (beter bekend als "Worstjes op de borstjes") en "Moeder ik ben zo bang", Leftside met "Like a Locomotion", vele Nico Haak hits zoals "Foxy Foxtrot" (in Duitsland een top tien onder de titel "Schmidtchen Schleicher"), "Is je moeder niet thuis", "Ukelele"en "Honkie tonkie pianissie", Ronnie Tober met "Petite Mademoiselle", Ronnie en Ciska Peters met "Naar de kermis", Don Mercedes met "Rocky" en Louis Neefs met "Ach Margrietje (de rozen zullen bloeien)". Voormalig Rockets lid Hans Sanders richt de groep Bots op en Koelewijn produceert vier zéér succesvolle LPīs. Ook in Duitsland wordt de groep erg populair: meer dan 500.000 verkochte LPīs.

In 1978 begint Peter Koelewijn de eigen Produktiemaatschappij Born Free.De eerste release is het Koelewijn album "Het beste in mij is niet goed genoeg voor you" (Gouden plaat en Edison) met de hits "Je wordt ouder pappa" en "KL 204 (als ik God was)". In die periode start Peter een meisjesgroep: Babe. Hij schrijft en scoort 16 top 40 platen met Babe, waaronder "Please me, please do", "Drunken sailor" en "Together in love again". Met de Born Free artiesten (waaronder ook Rob de Nijs en Saskia & Serge)neemt Peter het gigantische succes "Een heel gelukkig kerstfeest" op.

In dezelfde tijd zorgt hij, met co-producer Hoebee, voor een top 3 notering in Nederland en Belgie met "Patrick, mon cherie" van Kiki & Pearly.

80's

in 1981 nodigt Lex Harding van Radio Veronica Peter Koelewijn uit om met zijn nieuwe band live te komen spelen op één van de countdown TV concerten. Daarvan komt een dubbel LP, "Peter live", uit met de twee hitsingles "Klap maar in je handen" en de live versie van"Kom van dat dak af"! Daarna volgend successen als "De tijger is los" en "Een hete zomer".

In 1983 gaat Koelewijn weer solo en levert het album "Diep water" af met de hit single "De sprong in het duister". De volgende top 20 plaat wordt "De loop van een geweer". In 1989 wordt "Kom van dat dak af" voor de vierde keer een hit maar dan heeft Peter hulp van de rappers DJ Sven en Miker G.Halverwege de jaren tachtig schrijft hij voor de meidengroep "Curtie & the Boombox " twee hits: "Letīs talk it over in de Ladies room" en "Black kisses never make you blue". De laatste produktie komt zelfs in de Amerikaanse hitparade.

Peter wordt in die tijd door de KRO gevraagd om als DJ een programma te verzorgen op Radio 3, elke woensdag morgen tussen 7 en 9 uur. Ook is hij vijf jaar voorzitter van de Soester voetbalvereniging SEC.

90's

In het begin van de jaren negentig begint Peter Koelewijn als producer aan een hele reeks zeer succesvolle country LPīs/CDīs met Grant & Forsyth. Edel metaal krijgt hij voor produkties als "As Dick me hullep nodig heb" van Johan & de Groothandel en de CD "Goede tijden, slechte tijden", een plaat met alle stars uit de gelijknamige soap. De groep Pater Moeskroen scoort twee top tien hits, "Roodkapje" en "Hela Hola" onder leiding van de Eindhovenaar". Halverwege de jaren negentig neemt hij zelf voor de grap, op verzoek van platendirekteur Rob Peters, "Alice, who the X is Alice"op onder de naam Gompie en scoort er in heel Europa en in Canada mee.

Op hetzelfde moment wordt hij door Piet Roelen, manager van zanger Helmut Lotti, gevraagd om de, op semi klassieke leest geschoeide, eerste CD van Helmut op te nemen. Het succes is enorm. Ook de 6 CDīs daarna worden opgenomen onder productionele leiding van Peter en de totale verkoop in de wereld van Helmut lotti CDīs overstijgt inmiddels de 8 miljoen.Voor dezelfde Piet Roelen produceert hij(en schrijft enkele liedjes voor) Lisa del Bo en Michael Junior, twee Belgische artiesten. Het levert hem drie gouden CDīs op. Voor Dino Records neemt hij in een studio in Hollywood een CD op met Engelbert Humperdinck. Aan het eind van de negentiger jaren zorgt Lee Towers met het door Koelewijn geschreven en geproduceerde "Mijn Feyenoord" voor een Rotterdamse voetbalevergreen.


00's

Al geruime tijd wil Peter Koelewijn zich ook profileren op andere gebieden in de Nederlandse show-business. Hij is daarom bestuurslid geworden van de Stichting Conamus (houdt zich bezig met het promoten van het Nederlands copyright in binnen- en buitenland), van de auteursrechten organisatie STEMRA, van de PALM (Professionele Auteurs Lichte Muziek) en van het Gong (vereniging van plaat-producers). Al die jaren trad en treedt Peter Koelewijn ná de Rockets perioden als solo artiest op. In 2002 wordt met veel succes begonnen met een serie reunie-concerten met de Rockets uit de jaren zeventig. Peter Koelewijn is nu bezig met een nieuwe solo CD.

Peter werd dus aan het begin van de jaren zestig flinke concurent van Het Cocktail Trio dat op dat moment erg populair is. Zelf ziet hij dat anders zo schrijft hi aan hetcocktailtrio.nl: Ik zag Het Cocktail Trio niet als concurrenten. Zij maakten een heel ander soort muziek dan ik. We kwamen elkaar dan ook niet vaak tegen. Zij zaten in een heel ander circuit. Toch had ook Het Cocktail Trio een hoop jonge fans. Ik vond dat ze hele leuke liedjes maken zoals Batje Vier en Het Vlooiencircus. Ik ben jaren goed bevriend geweest Hans Ninaber, de schrijver Het Vlooiencircus. We willen met Coolwine Music misschien nog eens wat nieuw met dat nummer gaan doen.

Peter Koelewijn beheert na het overlijden van Hans Ninaber de rechten van zijn liedjes waaronder Het Vlooiencircus.

Bron: peterkoelewijn.nl