hetcocktailtrio.nl

Biografie
Het hele verhaal...
Nieuws
Discografie
Songteksten
Fotoalbum
Cocktail Top 20
Cocktail Mp3
Te Koop
Cocktail Collega's
Persfoto's
Gastenboek
Contact
fotosite over Sneek Wat vindt U de leukste plaat van Het Cocktail Trio? koop on-line Nederlandstalige cd's Site over Pino uit Sesamstraat luister naar de grootste Cocktail Trio-hits!

de vorige pagina blader een pagina vooruit

Leve de man van de SRV!

Wie populair is wordt gevraagd reclame te maken. Dat was zo en dat is zo. Als sterren met een positief, vrolijk imago werden Ad, Tonny en Carel gevraagd om allerhande producten aan te prijzen. Van chips tot benzine en van meubels tot sigaretten. En natuurlijk de handelswaar van de rijdende SRV-melkman!

Al kort na de oprichting werken ad, Tonny en Carel mee aan twee reclamefilms. Een voor drankfabrikant Bols en een voor luchtvaarmaatschappij KLM. Op de foto's hieronder zien we Tonny met zijn gitaar in aktie. Ook Ab Kok, de eigenaar van Place Pigalle deed met zijn accordeon mee aan de opnamen.

Tonny More bij de opname voor en reclamefilmpje voor Bols Tonny More bij de opname voor en reclamefilmpje voor Bols












Veel reclame ging in de vorm van een speciaal reclameplaatje. Een 45-toeren singel die als relatiegeschenk aan klanten kon worden meegegeven. Zo wordt Het Cocktail Trio gevraagd door Intermeubel. Hetzelfde doen de Verenigde Nederlandse bakkers (De bakker van de hoek) en vele automobilisten gaan na een tankbeurt bij een benzinepomp naar huis met een Cocktail Trio-plaatje gemaakt in opdracht van benzinemaatschappij ELF. Een wervend lied geschreven door Charles Kompange. Zeg nou zelf wat kan beter zijn dan ELF / ’t is voor je auto een geschenk / heel rijdend Nederland / wordt nu ELF-klant. Ook voor Caltex maakte het trio een promo-plaat45 toeren met het Cocktail Trio..

singelhoes reclameplaat ELF singelhoes reclameplaat CALTEX singelhoes reclameplaat Nationale Nederlanden singelhoes reclameplaat Intermeubel singelhoes reclameplaat Nederlandse Broodindustie

Benzinemij. Elf Benzinemij. Caltex Nationale Nederlanden Intermeubel Nederlandse bakkers

reclamekaart Pall MallSigarettenfabrikant Turmac gebruikt Het Cocktail Trio 1966 voor de introductie van het merk Pall Mall in Nederland. Ad, Tonny en Carel komen onder meer op reclamefoto’s. Mooie foto's want Pall Mall huurt daarvoor topfotograaf Paul Huf in. Tijdens optredens komt er een auto met een Pall Mall-promotieteam van werkstudenten mee. Ze delen tijdens de shows sigaretten en reclamekaarten uit. Reclame voor rookwaar was toen nog heel gewoon en zeker niet verboden. De sigarettenfabriek betaalde ook in natura uit. Carel: "Pall Mall kwam af en toe mij thuis sigaretten brengen, Niet een paar pakjes, nee hele balen vol!. Ik was een kettingroker dus dat kwam goed uit. Ik rookte wel drie pakjes op een dag. Ad rookte ook, maar Tonny had er niets aan. Hij rookte als enige niet". Ad: "Maar Tonny spaarde de sigaretten die hij kreeg wel mooi op en verkocht ze weer door!

Het Cocktail Trio in de pakken van MayfairKledingmerk Mayfair, producent van pakken, kleedt Het Cocktail Trio enige tijd aan en maakt reclame met het drietal. Het levert Ad, Tonny en Carel een paar strakke pakken op die op de kleurenreclamefoto worden geshowd. Als tegenprestatie krijgen ze de pakken. Er stond geen geld tegenover.

Reclame-platen maken betekende geldverdienen voor Ad, Tonny en Carel. Het maken van een muzikaal hoogstandje en een goede tekst was dan van ondergeschikt belang. Zeker als de opdrachtgever zelf met een idee kwam. Als de Billiton Maatschappij in ons land begin jaren zestig 100 jaar bestaat vraagt het bedrijf Het Cocktail Trio twee speciaal voor Billiton geschreven liedjes in te zingen. Het bedrijf dat grondstoffen delft vraagt ene Mr.A.F.Kamp een tekst te schrijven. Kant A gaat op de wijs van "Milord". Mr. Kamp schrijft een tekst vol heldhafitge Billiton-daden en Billiton-kretologie die nog maar net door Tonny More in de melodie geperst kunnen worden. Het laatste couplet luidt:

Na 't grote avontuur, de Tinvondst in 't begin
Verveelde op den duur, Die brede stroom van tin
Men keek de wereld rond, bracht wat variatie aan
Toen men wat anders vond, om daarmee door te gaan
Met kunsthars en bauxiet, Pigment en polychloor
En titaan-dioxyd... DE BILLITON GAAT DOOR!

Kant 2 van de reclameplaat is helemaal een stukje huisvlijt. Op de wijze van Mustapha worden zo'n beetje alle medewerkers van Billiton persoonlijk bedankt. De title van het leid is "Louis Couperusplein NR.19". Mr. Kamp schrijf onder meer "de Billiton directie kom om half negen uit haar wagenpark gestegen", verder wordt typiste (Tijpiste...) Mejeffrouw van der Put bedank dat ze zo snel kan typen, De koffiezetsters Greetje en Rini en ook Mevrouw Schaap haar Austin aan de achterkant parkeert! Een heerlijk kneuterwerkje en een must voor verzamelaars!

Ook maken Tonny, Ad en Carel verschillende radio-commercials. Zo is er de commercial voor de SRV, de rijdende winkel. Het bekende ‘Leve de man die het bier uitvond!’ van de hit Batje Vier wordt omgezet in een pakkende reclametune

Leve de man die uhhh... Het bier, de sinas, de koffie en melk
Het brood, de kaas en eieren en alle andere levensmiddelen bij u aan de deur brengt
en iedere week een speciale aanbieding! DE SRV melkman
Leve de man van de, SRV van je hieperdepiep hooray!.

Luister hier naar de SRV-commercial.

reclame voor TrigitosMinder bekend is een commercial voor Dam-Chips. Een zoutje dat verkocht werd in een gele zak met een rode ruit. Het was een wat dikkere chips met een apart smaakje volgens chipseters van welleer! Luister hier naar de Dam-chips commercial!

Ook voor Smith’s steken de drie in advertenties breed lachend het een zoutje naar binnen. Dit keer een lekkernij met de naam Trigito’s. (Net als Het Cocktail Trio "apart, pittig en... anders!") Rijk worden de de drie mannen niet van hun commerciële uitstapjes. Carel: "We kregen er 135 gulden voor, tegenwoordig pakken ze tonnen!".

Naar mate de populairiteit van Het Cocktail Trio afnam , namen ook de commerciele activiteiten af. Ten onrechte wordt vaak gedacht dat "Giroblauw" uit 1979 een reclameplaat is, maar dat is een carnavalslied dat verder niet gesponsord is door de Postbank.



De populariteit van Het Cocktail Trio wordt ook benut door TELEAC. De educatieve omroep gebruikt Ad, Tonny en Carel om een televisiecursus Spaans te promoten in de jaren zeventig. Het Cocktail Trio leende het lied "Viva el Amor" aan de omroep en treedt op in een introductiefilmpje voor de cursus.

reclameplaat Het Cocktail trio voor Teleac (ism andere artiesten) tv-opname voor cursus spaans van Teleac

de vorige pagina blader een pagina vooruit


© Eric van den Berg 2005